Institutul Justiției Constituționale

APRECIERE JURIDICĂ privind constituționalitatea desemnării judecătorilor constituționali

APRECIERE JURIDICĂ

privind  constituționalitatea desemnării judecătorilor constituționali

(DISPOZITIV)

În temeiul art. 136 alin. (2) din Constituția Republicii Moldova, precum și al art. 9 și art. 13 din Legea nr. 74/2025 cu privire la Curtea Constituțională, la data de 24 iunie 2025, în urma unui concurs cu un singur participant, Consiliul Superior al Magistraturii l-a desemnat pe dl Ion Malanciuc în calitate de judecător la Curtea Constituțională, din partea Consiliului. În aceeași zi, prin Hotărârile Guvernului nr. 400 și nr. 401, au fost numiți alți doi judecători constituționali – dna Domnica Manole și dl Sergiu Litvinenco – din partea Guvernului. Ulterior, la data de 26 iunie 2025, prin Hotărârile Parlamentului nr. 158 și nr. 159, au fost numiți alți doi judecători constituționali – dna Liuba Șova și dl Nicolae Roșca – din partea Parlamentului.

Niciunul dintre judecătorii numiți la Curtea Constituțională nu a fost supus procedurii de vetting, prevăzută de Legea nr. 26 din 10.03.2022, Legea nr. 65 din 30.03.2023, Legea nr. 252 din 17.08.2023, și nici testului de integritate instituit prin Legea nr. 82 din 25.05.2017.

Totodată, faptul că numirile au fost efectuate practic concomitant, în aceiași perioadă de către cele trei autorități competente, indică o abordare concertată din partea acestora.

De asemenea, se constată că, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 74/2025 cu privire la Curtea Constituțională, care stipulează că „judecător al Curții Constituționale este persoana cu reputație ireproșabilă…”, unele dintre persoanele numite prin hotărârile menționate nu întrunesc această exigență.

Având în vedere că suveranitatea naţională aparţine poporului Republicii Moldova, care o exercită în mod direct şi prin organele sale reprezentative, în formele stabilite de Constituţie, precum și:

  • pozițiile principiale exprimate de mai mulți deputați, aflați în serviciul poporului, precum și de unele fracțiuni parlamentare – organe de lucru ale Parlamentului – care au indicat asupra neconstituționalității procedurii de desemnare a judecătorilor constituționali, denunțând riscul capturării politice a Curții Constituționale și calificând situația drept un act de uzurpare a puterii de stat;
  • sesizările nr. 147a/2025, 152a/2025 și 155a/2025, depuse la Curtea Constituțională de deputați, prin care se solicită exercitarea controlului constituționalității asupra unor dispoziții pretins neconstitutionale ale Legii nr. 74/2025, precum și asupra Hotărârilor Guvernului nr. 400 și nr. 401, respectiv ale Parlamentului nr. 158 și nr. 159 privind numirea judecătorilor constituționali;
  • apelul public al organizațiilor societății civile (precum CRJM, CPR, Promo-LEX, CNTM, Fundația Soros Moldova, IPP, IPRE etc.), care au solicitat Guvernului și Parlamentului asigurarea unui proces de numire a judecătorilor constituționali transparent, meritocratic și conform standardelor de bună guvernare;
  • pozițiile critice ale partidelor extraparlamentare (precum Partidul Republican „Inima Moldovei”, PSDE, CUB, Partidul “Moldova Mare”, PLDM, ș.a.), care au condamnat desemnările operate „fără transparență, fără concurs și doar cu îndreptare de la Președinție”, calificând procedura drept o „sfidare flagrantă a normelor legale și constituționale”;
  • luările de poziție ale unor personalități notorii din domeniul dreptului – reprezentanți distinși ai societății și ai comunității academice, care au apreciat că noile numiri au fost netransparente și inadmisibile într-un stat de drept;

Remarcând că numirea judecătorilor constituționali urma să fie realizată:

  • în exprimarea voinței legale a Suveranului – poporul Republicii Moldova – căruia îi aparține puterea de stat;
  • în conformitate cu cerințele exprese ale Constituției Republicii Moldova;
  • cu respectarea strictă atât a normei, cât și a spiritului Constituției Republicii Moldova;
  • în temeiul principiilor democrației și statului de drept, al legalității și transparenței, precum și al supremației Constituției, potrivit căreia niciun act nu poate produce efecte juridice dacă contravine Legii fundamentale;
  • prin promovarea în funcția de judecător constituțional exclusiv a unor persoane integre, cu o reputație ireproșabilă;

Luând în considerare că deciziile privind numirea judecătorilor constituționali trebuie să fie adoptate în baza unor criterii obiective, fundamentate pe merit, precum și în cadrul unei proceduri transparente;

Ținând cont de faptul că consolidarea independenței și legitimității Curții Constituționale este esențială pentru democrația și statul de drept în Republica Moldova;

Având în vedere prevederile statutare ale Asociației Obștești „Institutul Justiției Constituționale”, care stabilește printre obiectivele sale promovarea și apărarea supremației Constituției;

În temeiul art. 136 și art. 138 din Constituția Republicii Moldova, precum și al art. 9 alin. (1) teza întâi și art. 13 alin. (1) din Legea nr. 74/2025 cu privire la Curtea Constituțională,

 

Consiliul Institutului Justiției Constituționale

  1. Apreciază drept neconstituționale:
  • Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii din 24 iunie 2025 privind numirea dlui Ion Malanciuc în funcția de judecător al Curții Constituționale din partea CSM;
  • Hotărârile Guvernului nr. 400 și nr. 401 din 24 iunie 2025 privind numirea dnei Domnica Manole și a dlui Sergiu Litvinenco în funcția de judecători constituționali din partea Guvernului;
  • Hotărârile Parlamentului nr. 158 și nr. 159 din 26 iunie 2025 privind numirea dnei Liuba Șova și a dlui Nicolae Roșca în funcția de judecători constituționali din partea Parlamentului.
  1. Apelează la buna-credință a persoanelor nou desemnate în funcția de judecător al Curții Constituționale și le solicită să își depună benevol demisia de onoare, subliniind că dreptul de a alege le aparține, însă trebuie exercitat cu deplină responsabilitate față de Constituție și interesul public.
  2. Adresează un apel autorităților competente – Consiliul Superior al Magistraturii, Guvernul și Parlamentul Republicii Moldova – să își reexamineze Hotărârile adoptate, având în vedere responsabilitatea colectivă ce poate deriva din acțiuni concertate care ar putea constitui tentative de uzurpare a puterii de stat, contrare ordinii constituționale din Republica Moldova.

 

Dumitru PULBERE

ex-președinte al Curții Constituționale

Președintele Consiliului Institutului Justiției Constituționale

 

Adoptată la 07.07.2025